کارگاه مقومات تبلیغ اثر بخش در روز چهارشنبه مورخ 23/10/94  در زینبیه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان شعبه خواهران فاطمی با میزبانی مرکز اسلامی زبان انگلیسی کوثر در حضور 60  نفر از دانشجویان زبان  و دین پژوهان حوزه دانشجویی و با حضور اساتید زبان خانم ها  مدنی ،دلقندی،آریایی،جلیلیان ،شاهمرادی،نوروزی،و خانم امینی مدیر مجموعه مرکز اسلامی زبان انگلیسی کوثر و تعدادی از مبلغان حج زیارت برگزار شد.

هدف از برگزاری این کارگاه:

ایجاد انگیزه و روحیه تبلیغ در بین دانشجویان

ارائه دلایل اثر بخشی به جای تبلیغ موفق

ایجاد توانمندی و کار آمدی در دانشجویان

تبیین هدف و منطق درتبلیغ

آموزش تکنیک های تبلیغ موفق

آشنایی با مرام و اخلاق مبلغ

پاره ای از  مطالب ارائه شده در این کارگاه به شرح زیر می باشد:

مقصود از مقومات :

آن چیزهایی که باعث استحکام تبلیغ می شود به عبارتی جان مایه ی کار تبلیغ

دلیل اثرر بخشی به جای تبلیغ موفق:

ممکن است تبلیغی موفق باشد ولی اثر بخش نباشد.اثر بخش یعنی نفود  اندیشه در قلب مخاطب (یعنی به نتیجه توجه داریم نه اینکه برویم سرکلاس کاری به گوش دادن دانش آموزان یا ندادن آنها نداشته باشیم)

اثر بخش یعنی مبلغ به نتیجه کارش توجه دارد. وقتی وارد منابع دینی و سیره ی پیامبر(ص) می شویم می بینیم که شاگردانشان را تربیت می کردند که موثر باشد. در کلاس امام صادق (ع) می بینیم امام به طور جدی شاگردانشان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

کسی که به عنوان مبلغ می خواهد در جامعه بکوشد باید یک سطی از توانمندی و دانش خاص را داشته باشد.

اولین مسئله اصل تقدم:

به کجا می رویم؟هدف چیست؟

هدف:

 تبین منطق و مستدل حقیقت (معرفی مکتب اهل بیت)

 ایجاد تردید در باورهای مخاطب

شش اصل در مبلغ حرفه ای :

1-دانش

کفایت نسبی راجع به نوع موضوعی که می خواهیم از آن طریق وارد شویم از این رو مبلغ باید مطالعه زیادی داشته باشد.

الف)دانش اصلی دقیقا به آن موضوع مرتبط است

ب)دانش مرتبط با مخاطب مرتبط با موضوع و مخاطب من

2-تجربه

مقصود اینجا از عنوان تجربه کاربرد تجربه است . همان طور که حضرت امیر (ع) می فرماید : من حفظه التجارب ، اصابت افعاله  یعنی کسی که تجربه ها را به کار گیرد درصد خطایش پایین می آید .

3-تکنیک

روش های دقیق که ما برای پاسخ به سوالات و رفع ابهام وتبین حقیقت به کار می بریم.

4-توانایی

به فعالیت در آوردن دانش ها و تکنیک ها و تلفیق کردن با هم وقتی یک شبهه را می دانیم و جواب شبهه را هم می دانیم

5-نگرش :

مخاطب شناس باشیم یعنی آدم هایی که با آن ها وارد صحبت می شویم خوب بشناسیم

6-مرام(اخلاق تبلیغ)

الف)ادب و حسن برخورد

ب)حوصله و سعه صدر(مهارت شنیدن)

ج)صداقت در کلام و عمل

د)اعتماد به نفس و باور برکلام خود

 

تکنیک ها و روش های علمی تاثیر برمخاطب

-روش استفهام به جای روش القایی

-روش طبقه بندی مبتنی بر الویت

-روش چرخشی

-روش مواجهه عملی

-روش خلع سلاح

ضمن ختام

اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم  آیا شما مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید ؟